Franska medier har på senare tid rapporterat om en märkbar ökning av snuskonsumtionen bland unga i åldern 16-25 år. Det svenska snuset går i Frankrike under beteckningen ”Le snus”. Produkten är inte tillåten i Frankrike, bara Sverige har ett undantag från EU:s försäljningsförbud.
Men när snuset uppmärksammas på sociala plattformen TikTok och de franska fotbollsstjärnorna verkar trotsa förbudet, ja då kämpar lagstiftarna förgäves. Tidningen Midi Libre visar en instamgrambild där landslagsprofilen Marcus Thurham poserar med en snusdosa. En bild som senare klåfingrigt retuscheras genom att dosan göms bakom en flygplans-emoji.
Sådant imponerar inte på de unga. Än mer nyfikna blir de säkert när tidningen vidare berättar att den störste av dem alla, Kylian Mbappé, synts med snusdosa i hand. Till snusets vänner nämns där också Sveriges Mbappé – Zlatan Ibrahimovic.
Om detta kan två saker sägas:
- I Sverige och Frankrike konsumeras tobak i likartad omfattning. Skillnaden är att i Sverige snusar vi i betydligt större utsträckning än i Frankrike där cigarrettrökningen dominerar. Om man i Frankrike konsumerade tobak på samma sätt som i Sverige skulle runt 33 700 liv räddas varje år. Det visar Snuskommissionens rapport (Så många liv kan snuset rädda, 2017) som bygger på WHO:s siffror. Givet detta är nyheten från Frankrike glädjande för folkhälsan. Du dör av din rökning men kan leva med ditt snus.
- Snuskommissionen alltid varnat för farorna med att tobakskonsumtionen bland unga, icke myndiga, ökar. I Sverige är ökningen relaterad till det tobaksfria vita snuset. Likafullt är det en problematisk utveckling. Inte heller det vita snuset är någon hälsoprodukt. Men för att det ska vara möjligt att motverka detta måste det finnas en legal marknad att reglera utifrån. Ungdomskonsumtionen är således idag svårare att hantera i Frankrike än i Sverige.